Skolen har tre fokusområder
- Nærvær og omsorg: hos Langsøfriskole lægger vi vægt på en trygt læringsmiljø hvor hvert barn bliver set og hørt. Vi har små holdstørrelser og engagerede lærer der skaber rum for udvikling og omsorg.
- Natur og bevægelse: Vi vægter natur og bevægelse højt, og vores undervisning kan lige så vel foregår i naturen som i et klasselokale på skolen. Vi starter hver uge med en fælles gåtur.
- Fællesskab: Vi ar et stort fællesskab elever og lærer imellem, et stærkt sammenhold og faglige fællesskaber på tværs af klasser og årgange.
Institutionens formål er i øvrigt at udøve skole- og pædagogiskvirksomhed på følgende værdigrundlag:
- Langsø Friskole og Børnehus bygger på traditionelle friskoleværdier med afsæt i den Grundtvig-Koldske skoletradition herunder de demokratiske værdier – samtale og respektfor hinanden.
- Undervisningen og samvær på skolen og i børnehuset tager udgangspunkt i fællesskabet og tager afsæt i af den relationsbårne pædagogik.
- Vores skole og børnehus bygger på et aktivt, involverende og forpligtende gensidigt samarbejde med klare rammer mellem børn og voksne og mellem børnene indbyrdes.
- Undervisningen og det pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i det enkelte barn, og børnenes forskelligheder samt deres faglige udviklingsniveau, så lysten og glæden ved at lære fremmes.
- Vi sigter mod at udvikle ”det hele menneske” med udgangspunkt i de forudsætninger det enkelte barn har. Vi vægter sundhed, mentalt såvel som fysisk.
- Vi vil være en skole og et børnehus hvor børn udvikler selvværd og selvtillid, og lærer at tage ansvar for sig selv og egne handlinger, så barnet herved lærer, at skabe sit eget liv.
- Det er desuden skolens og børnehusets ønske, at være en moderne og tryg institution
Etisk Målsætning:
Social ansvarlighed er derfor en helt central værdi for os.
Vores etiske målsætning har vi formuleret således:
På Langsø Friskole ønsker vi at behandle hinanden på en omsorgsfuld og troværdig måde. Vi anser det derfor for vigtigt, at vi viser hinanden tillid og respekt og at den daglige dialog hviler på et forpligtende, ansvarsfuldt og gensidigt samarbejde.
Institutionens formål er i øvrigt at udøve skole- og pædagogiskvirksomhed på følgende værdigrundlag:
- Langsø Friskole og Børnehus bygger på traditionelle friskoleværdier med afsæt i den Grundtvig-Koldske skoletradition herunder de demokratiske værdier – samtale og respektfor hinanden.
- Undervisningen og samvær på skolen og i børnehuset tager udgangspunkt i fællesskabet og tager afsæt i af den relationsbårne pædagogik.
- Vores skole og børnehus bygger på et aktivt, involverende og forpligtende gensidigt samarbejde med klare rammer mellem børn og voksne og mellem børnene indbyrdes.
- Undervisningen og det pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i det enkelte barn, og børnenes forskelligheder samt deres faglige udviklingsniveau, så lysten og glæden ved at lære fremmes.
- Vi sigter mod at udvikle ”det hele menneske” med udgangspunkt i de forudsætninger det enkelte barn har. Vi vægter sundhed, mentalt såvel som fysisk.
- Vi vil være en skole og et børnehus hvor børn udvikler selvværd og selvtillid, og lærer at tage ansvar for sig selv og egne handlinger, så barnet herved lærer, at skabe sit eget liv.
- Det er desuden skolens og børnehusets ønske, at være en moderne og tryg institution
Etisk Målsætning:
Social ansvarlighed er derfor en helt central værdi for os.
Vores etiske målsætning har vi formuleret således:
På Langsø Friskole ønsker vi at behandle hinanden på en omsorgsfuld og troværdig måde. Vi anser det derfor for vigtigt, at vi viser hinanden tillid og respekt og at den daglige dialog hviler på et forpligtende, ansvarsfuldt og gensidigt samarbejde.
Skolens vedtægt er vedtaget på ekstraordinær generalforsamling den 19. nov. 2009. Vedtægten er godkendt i ministeriet den 27. maj 2010. Vedtægten er lagt på skolens hjemmeside den 4. juni 2010
I forbindelse med to ekstraordinært afholdte generalforsamlinger hhv. den 3. dec 2014 og den 8. jan. 2015 har generalforsamlingerne besluttet at ændre ordlyden i vedtægterne for Langsø Friskole §1 således, at skolen både kan drive børnehave og vuggestue. Ordlyden er herefter således:
Skolens navn er “ Den selvejende institution Langsø Friskole.”
Skolen er en selvejende og uafhængig uddannelsesinstitution.
Skolen er oprettet i 2007 med henblik på start af undervisningsvirksomhed 1. august 2008. Der drives daginstitution i.h.t Friskolelovens § 36 og dagtilbudslovens §20 efter aftale med Viborg kommune.
I forbindelse med ordinær generalforsamling hhv. den 24.4.18 og igen den 24.4.19 er der vedtaget ny ordlyd for skolens værdigrundlag i §2 stk. 3
Ordlyden er herefter:
2 Stk.3.
Institutionens formål er i øvrigt at udøve skole- og pædagogiskvirksomhed på følgende værdigrundlag:
- Langsø Friskole og Børnehus bygger på traditionelle friskoleværdier med afsæt i den Grundtvig-Koldske skoletradition herunder de demokratiske værdier – samtale og respektfor hinanden.
- Undervisningen og samvær på skolen og i børnehuset tager udgangspunkt i fællesskabet og tager afsæt i den relationsbårne pædagogik.
- Vores skole og børnehus bygger på et aktivt, involverende og forpligtende gensidigt samarbejde med klare rammer mellem børn og voksne og mellem børnene indbyrdes.
- Undervisningen og det pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i det enkelte barn, og børnenes forskelligheder samt deres faglige udviklingsniveau, så lysten og glæden ved at lære fremmes.
- Vi sigter mod at udvikle ”det hele menneske” med udgangspunkt i de forudsætninger det enkelte barn har. Vi vægter sundhed, mentalt såvel som fysisk.
- Vi vil være en skole og et børnehus hvor børn udvikler selvværd og selvtillid, og lærer at tage ansvar for sig selv og egne handlinger, så barnet herved lærer, at skabe sit eget liv.
- Det er desuden skolens og børnehusets ønske, at være en moderne og tryg institution.
Se/hent vedtægter her: Vedtægter marts 2010.pdf
Bilag til vedtægt ifbm. drift af vuggestue og børnehave: Bilag
Langsø Friskole og Børnehus vil være det fortrukne valg for alle forældre i Vammen og omegn til deres børn. Både når det drejer sig om daginstitution og skole fra 0.-9. klasse.
Fokuspunkter for skoleåret 2020-2021:
For skoleåret 20-21 har skolens bestyrelse opsat tre fokuspunkter:
- Fokus på kommende 9. klasse.
- Fysiske rammer.
- Forældreinddragelse
1) Etablering af 9. klasse
Der har fra skolens start været planer for, at når der var tilslutning for oprettelse af 9. klasse, ville arbejdet med dette igangsætes. Der er for skoleåret 21-22 givet forhåndstilsagn fra nogle elerver/forældre om ønske om at fortsætte i 9. klasse på Langsø Friskole. Derfor har der i foråret 2020 bl.a. været afholdt forældremøde om, om vi ved evt. opettelse af 9. klasse skal være prøve- eller prøvefri skole. Denne debat pågår stadig. Bestyrelsen har dog udmeldt, at stillingtagen til 9. kl. vi blive udmeldt i foråret 21 herunder også spørgsmålet om prøve.
2) De fysiske rammer
Der er igangsat et arbejde med at få lavet en ”masterplan” for vores huse og udeområder. Denne plan skal danne grundlag for de kommende års prioriteringer af, hvordan vi vil renovere og udbygge vores institution. Det bliver en langsigtet plan, som skal gøre det muligt, i etaper, at gennemføre vores ønsker alt efter økonomi og behov. Det kan være, der bliver brug for at trække på ekspertise i forældregruppen og som ved tidligere større byggerier at nedsætte ad hoc-udvalg.
Første trin i denne plan er at gøre gymnastiksalen brugelig hele året hvilket bl.a. betyder isolering af den.
Der skal også ifbm. evt. etablering af 9. klsaae tænkes på de udfordringer det giver ift. plads og faglokaler (f.eks. fysik)
3) Forældreinddragelse
Skolen er på vej ind i det 13. skoleår. En ting er sikker, der er altid noget at tage fat i. Dette uagtet om vi tænker på administrative eller praktiske opgaver. I de første 12 år har vi løst talrige opgaver. Det har altid været muligt at mobilisere kræfter til af få løst de praktiske opgaver, og det er vigtigt det fortsætter. Nogle gange har det dog været vanskeligt at “stille hold”. Det er derfor vigtigt, at vi ikke slider “Tordenskjolds Soldater” op, men sørger for at alle tager hver sin andel af opgaverne. Antallet af opgaver vil til en hver tid være nogenlunde konstant, med udsving omkring de større projekter der skal udføres. Bestyrelsen har igen valgt at fokusere yderligere på at få så mange forældre som muligt til at deltage i dette forpligtende fællesskab. Alle forældre har ved indskrivning af deres børn i skole eller børnehus forpligtet sig til at deltage i de fælles opgaver. Heldigvis deltager også flertallet af familier, og det er præcis det, vi gerne vil sikre fortsætter, samt opfordre alle forældre, som har vanskeligt ved at få prioriteret disse opgaver tilstrækkeligt til at deltage fremadrettet. Jo flere som støtter op, jo nemmere og mere overskueligt bliver det for alle. Det er ikke bunker af timer, der kræves af den enkelte. Bestyrelsen er meget bevidst om og accepterer, at ikke alle kan præstere det samme. Det er dog vigtigt, at alle deltager med det man kan. Det er jo det man har forpligtet sig til og også det eneste rimelige for alle “de andre”.
Udvalgsarbejde på Langsø Friskole
Som forældre til børn på Langsø Friskole og Børnehus bliver man naturligt del af det fællesskab, som er grundlaget for vores skole og Børnehus – med andre ord det er forældrenes skole og børnehus.
Derfor er det besluttet, at alle familier skal bidrage til skolens og børnehusets drift gennem deltagelse i arbejdsudvalg. Motivet herfor er flersidet. F.eks. at forældrene engageres i børnenes ”arbejdsplads” og at forældrene får lært hinanden at kende gennem fælles arbejdsprojekter i skolen og i børnehuset. Hertil kommer den økonomiske sparede del som en vigtig del at driften.
Arbejdes omfanget er ikke stort og alle bidrager med det de kan.
Typisk for mange af udvalgene er, at de mødes 4-6 gange om året svarende til to weekenders fuld arbejde og yder et stykke frivilligt arbejde.
Man har, som ny forældre, mulighed for at ønske et udvalg og ønskerne vil, så vidt det er muligt, efterkommes.
Se folder om udvalgsstruktur og baggrunden herfor: her
Vi har følgende udvalg:
Rengøringsudvalget: som typisk laver ekstra rengøringsopgaver, når det er nødvendigt.
Bemærk: Den daglige rengøring varetages af ansat personale.
Områdeudvalg: tager sig af at slå græsset, klippe hæk, holde bede, tilsyn af legeplads og multibane mv.
Bygningsudvalg: sørger for diverse vedligeholdelsesmæssige opgaver som f.eks. rep. af hegn, tømning af tagrender, vedligeholdelse af inventar mv.
Arrangementsudvalg: som søger for forplejning og planlægning af arrangementer på skole og i børnehave så som første skoledag, julefest mm.
IT/PR udvalget:
Sikre at skolens it-udstyr fungere. Samt supportere lærer og skoleleder i opsætning, formatering og vedligeholdelse af bl.a. printer, elev- og lære computere, projektor, netværk, Wifi osv.
Personerne må meget gerne have en udbredt forståelse for it udstyr og netværket og optimering af disse. Håndterer skolens interne medier.
Generalforsamling afholdt 22.04.2024
Husk, alle bestyrelsesmøder er åbne for skolekredsmedlemmer – undtaget i personsager.
Formand:
David Munk-Bogballe (Forældrekredsvalgt 2021) – PR-udvalg
Tlf.: 30 39 85 02
mail: DavidMB@langsoe-friskole.dk
Næstformand og sekretær
Maj-Brit Givskov (Skolekredsvalgt 2023) – rengøringsudvalg
Tlf.: 61 40 85 25
mail: maj-brittg@langsoe-friskole.dk
Kasserer
Jan Johannesen (Skolekredsvalgt 2020)
Tlf.: 87 33 28 30
mail: Jan@langsoe-friskole.dk
Bestyrelsesmedlem
Jehan Ettema (Skolekredsvalgt 2021)
Tlf.: 51 42 02 12
mail: jehan@langsoe-friskole.dk
Bestyrelsesmedlem
Julie Hammer(Forældrekredsvalgt 2023) – bygningsudvalg
Tlf.: 60 15 20 65
mail: Julie@langsoe-friskole.dk
Bestyrelsesmedlem
Ninna Pedersen (Skolekredsvalgt 2023)
Tlf.: 30274039
mail: ninna@langsoe-friskole.dk
Suppleanter:
1. Suppleant
Dann Borck (Skolekredsvalgt 2024)
Tlf.: 25 70 40 83
2. Suppleant
Morten Lange (Skolekredsvalgt 2020) – arrangementsudvalg
Tlf.: 98 88 38 78 mobil: 40 46 64 62
mail: morten@langsoe-friskole.dk
Hent filen: Alkoholpolitik
Hent filen: Mad-kostpolitik
Hent filen: Rygepolitik på Langsø Friskole og børnehus
Hent filen: Samarbejdspolitik
Hent filen: Handleplan vedr. sociale klausuler
Hent filen: Udviklingsplan – faglige- og undervisningsmessigeområder
Hent filen: Definition af mobning
Hent filen: Antimobbestrategi